Σωστός σχεδιασμός, ταυτότητα και ανάδειξη ιστορικότητας και ομορφιάς θα κάνουν την Αιγιάλεια ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ

Σωτήρης Ταξιαρχόπουλος

Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος


 

Με τον Σύλλογο Μηχανικών (με πολύ προσωπική εργασία) ασχοληθήκαμε και δώσαμε λύσεις σε μία σειρά από θέματα καίριας σημασίας, μέσα από πολλαπλές δράσεις και παρεμβάσεις. Συγκεκριμένα:

Δασικοί χάρτες:

Καθοριστική ήταν η συμβολή μας στο θέμα των δασικών χαρτών αφού συντελέσαμε στο να έχουμε χαρακτηρίσει σαν μη δασική μία μεγάλη έκταση (περιοχή εκτός σχεδίου), από το ποτάμι του δημοτικού διαμερίσματος Καμαρών, τον Φοίνικα, έως τον ποταμό Κερυνίτη στο δημοτικό διαμέρισμα του Ελαιώνα, σε ένα βάθος από τη θάλασσα περίπου 8 με 10 χιλιόμετρα. Επίσης στις περιοχές Γκουμαίικα και Άμπελος στην Ακράτα. Αυτό σημαίνει ότι ιδιοκτησίες που βρίσκονται μέσα σε αυτές τις εκτάσεις (περιοχές εκτός σχεδίου) μπορούν να πάρουν βεβαίωση και τελεσιδικία από το Δασαρχείο ως μη δασικές, μέσα σε δύο ημέρες που σε άλλη περίπτωση χρειάζονται δύο χρόνια τουλάχιστον.

Κατολισθήσιμοι οικισμοί:

Ένα ακόμη πολύ σημαντικό ζήτημα στο οποίο δώσαμε λύση είναι οι κατολισθήσιμοι οικισμοί. Ως γνωστόν, από το 2012, με μία απόφαση του υπουργείου, δεν εκδίδονται οικοδομικές άδειες σε 28 οικισμούς δηλαδή περίπου στους μισούς του Δήμου Αιγιαλείας, με τους περισσότερους από αυτούς να βρίσκονται στη Δυτική Αιγιάλεια. Καταφέραμε σαν Σύλλογος Μηχανικών να ψηφιστούν δύο νόμοι: Το 2014 και το 2019 οι οποίοι έδωσαν τη νομική λύση για τον αποχαρακτηρισμό των οικισμών αυτών. Στη συνέχεια ο Δήμος θα έπρεπε να προκηρύξει διαγωνισμό για την εκπόνηση των γεωλογικών μελετών και να σταλούν στην Περιφέρεια για να γίνει ο αποχαρακτηρισμός των κατολισθήσιμων οικισμών.

Δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη στα χωριά της Αιγιάλειας όταν οι μισοί από τους οικισμούς (28 από 74 οικισμούς) δεν μπορούν να δραστηριοποιηθούν οικοδομικά ενώ τα οικόπεδα που βρίσκονται μέσα σε αυτούς τους οικισμούς φορολογούνται κανονικά σα να μπορούν να οικοδομηθούν.

Δυστυχώς όμως από το 2019 μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα κι αυτό είναι ένα από τα πρώτα θέματα στο οποίο θα δώσουμε λύση εφόσον οι πολίτες μάς αναθέσουν με την ψήφο τους να διοικήσουμε τον Δήμο Αιγιαλείας.

Διάβρωση ακτών:                                                                  

Οι ακτές μας είναι ένας πολύτιμος φυσικός πόρος που βρίσκεται σε ανεπάρκεια. Επιβάλλεται να τις προστατέψουμε για να προστατέψουμε το ίδιο το μέλλον μας. Το θέμα της διάβρωσης και προστασίας των ακτών τής Αιγιάλειας μας έχει απασχολήσει έντονα. Στην περιοχή της Αιγιάλειας οι πρώτες μελέτες έγιναν μετά το 2000 χωρίς ουσιαστικά να έχουν δώσει κάποια λύση με αποτέλεσμα σήμερα τα προβλήματα να έχουν επιδεινωθεί. Στις 25 Ιανουαρίου 2020, στο Πολύκεντρο Συνεδριακό Κέντρο, ο Σύλλογος Μηχανικών διοργάνωσε ημερίδα με θέμα την διάβρωση και προστασία των ακτών στην περιοχή της Αιγιάλειας. Στην ημερίδα αυτή παρευρέθηκαν από το Πανεπιστήμιο Πατρών (καθηγητές, διδακτορικοί, ερευνητές), εκπρόσωπος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας καθώς επίσης και ο βασικός μελετητής της μελέτης «Διάβρωση και προστασία ακτών του Κορινθιακού»  Άγγελος Δημακόπουλος ο οποίος έχει καταγωγή από τον Λόγγο και είχε έρθει από την Αγγλία για την ημερίδα αυτή. Η συγκεκριμένη μελέτη έχει ολοκληρωθεί και έχει υποβληθεί στο υπουργείο από τον Απρίλιο του 2022, ενώ βρίσκεται στη φάση της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων και ακολουθούν η οριστική μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης. Το δε χρονοδιάγραμμα για να ολοκληρωθεί και να δημοπρατηθεί το έργο είναι περίπου ένας χρόνος. Αφορά όλο τον Κορινθιακό Κόλπο στον οποίο περιλαμβάνονται και οι περιοχές της Αιγιάλειας: Αιγείρα, Ακράτα, Κρυονέρι, Παραλία Πλατάνου, Διακοπτό, Σελιανίτικα, Λόγγος και Λαμπίρι. Οι περιοχές που θα ενταχθούν σε επόμενη φάση θα είναι τα Διγελιώτικα, η Τέμενη, τα Βαλιμίτικα, ο Ελαιώνας και η Πούντα.

 

Επίσης, είναι γεγονός ότι έχουμε καταστήσει γνωστές στον δήμο τις προτάσεις μας:

Χωροταξικός σχεδιασμός, χαρτογράφηση όλης της Αιγιάλειας που θα προσδιορίζει:

  • Χρήσεις γης (τουριστική, οικιστική, βιομηχανική περιοχή, κοινόχρηστοι χώροι, χώροι πρασίνου κ.ά.).
  • Μελλοντικές επεκτάσεις των πόλεων και των οικισμών.
  • Χάραξη γραμμών αιγιαλού και παραλίας σε όλη την ακτογραμμή του Δήμου.

Επίσης, σύνδεση του νέου λιμένα της πόλης με την Ολυμπία Οδό, σύνδεση του σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης με τους κεντρικούς οδικούς άξονες, καθορισμός ειδικών όρων δόμησης για τη διατήρηση της παραδοσιακής μορφής των οικισμών κυρίως των ημιορεινών και των ορεινών, παρέμβαση για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις της οδού Μητροπόλεως και της Κλεομένους Οικονόμου. Σημειωτέον ότι για το τελευταίο, η τεχνική έκθεση του Συλλόγου μας χρησιμοποιήθηκε στις προσφυγές που κατατέθηκαν από τους καταστηματάρχες της Μητροπόλεως κι έτσι άνοιξε ο συγκεκριμένος δρόμος.

Επίσης, κάναμε παρέμβαση στο Δημοτικό Συμβούλιο ώστε να γίνει αποδεκτή η αλλαγή των χρήσεων γης στην παραλιακή ζώνη της πόλης, πλην όμως, μολονότι έχει ψηφιστεί από το 2020 δεν έχει προχωρήσει. Είχαμε καταστήσει σαφές τότε ότι είναι επιτακτική η ανάγκη της αλλαγής χρήσεων γης στην παραλιακή ζώνη αφού αυτό που ίσχυε σε όλο το μήκος της ήταν «αμιγής κατοικία», με τα καταστήματα να βρίσκονται όλα «στον αέρα», αλλά και το ΤΕΙ τότε να χαρακτηρίζεται ως «βιομηχανία». Δεν μπορούμε όμως να μιλάμε για ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου της πόλης όταν δεν έχουμε αλλάξει τις χρήσεις γης.

Επίσης, ως Σύλλογος Μηχανικών είχαμε προτείνει από το 2019, τον προσεισμικό έλεγχο από ομάδες μηχανικών, των παλαιών σχολικών κτιρίων, όμως από τότε δεν μας δόθηκε το «πράσινο φως» για να προχωρήσουμε σε αυτή τη διαδικασία. Η περιοχή μας είναι σεισμογενής και πρέπει να λειτουργούμε προληπτικά γι’ αυτό και προσφέρθηκε ο σύλλογος να λειτουργήσει αφιλοκερδώς και να πραγματοποιήσει έλεγχο, καταγράφοντας τα όποια προβλήματα και προτείνοντας τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν.

Ένα ακόμη θέμα είναι η σύνδεση του νέου λιμένα της πόλης με την Ολυμπία Οδό. Έχει οριστικοποιηθεί η μελέτη και η διαδικασία βρίσκεται στην τελική φάση των απαλλοτριώσεων και στην προκήρυξη της εργολαβίας.  Πρόκειται για ένα αναπτυξιακό έργο το οποίο θα αποσυμφορήσει όλο το παραλιακό μέτωπο της πόλης (οδός Ζωοδόχου Πηγής, Ψαρών).

Αίτημά μας ήταν και είναι να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατό η σύνδεση του σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης με τους κεντρικούς οδικούς άξονες. Είναι ένα πολύ βασικό έργο που τόσα χρόνια ταλανίζει την πόλη μας. Ουσιαστικά οι πολίτες και οι επισκέπτες δεν ξέρουν πού είναι ο σιδηροδρομικός σταθμός γιατί δεν έχουν πρόσβαση σε αυτόν. Γνωρίζουμε ότι έχουν συντελεστεί απαλλοτριώσεις και μένει το έργο της σύνδεσης με τους κεντρικούς οδικούς άξονες και μπορεί να μην άπτεται της αρμοδιότητας του δήμου, ωστόσο είναι υποχρέωση του δήμου να ασκήσει πιέσεις για να προχωρήσει το έργο.

Σε ό,τι αφορά τον καθορισμό των ειδικών όρων δόμησης για τη διατήρηση της παραδοσιακής μορφής των οικισμών της Αιγιάλειας, αφορά κυρίως στους ημιορεινούς και ορεινούς οικισμούς της Αιγιάλειας, δεδομένου ότι έχουν παρατηρηθεί πολλές αστοχίες στην επιλογή των υλικών, στην μορφή και στους χρωματισμούς κατά την επισκευή ή κατασκευή κτιρίων. Στόχος πρέπει να είναι η διατήρηση της παραδοσιακής μορφής των οικισμών της Αιγιάλειας.

 

Λόγω του επαγγέλματός μου και μετά από 32 χρόνια εμπειρίας, θεωρώ ότι έχω τη γνώση και τη δύναμη να προσφέρω στον τόπο μου. Η Αιγιάλεια είναι μία προνομιούχα περιοχή με υπέροχη γεωμορφολογία (συνδυασμός θάλασσα- βουνό σε σύντομο χρόνο) που παρουσιάζει ιστορικό, γεωφυσικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον. Βρίσκεται δε σε κομβική θέση: Η ιστορία της Ελλάδας σε μία ακτίνα μιάμισης ώρας, είναι κοντά σε μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Πάτρα), δίπλα από την Πάτρα (αποδέκτης τουρισμού) και αποτελεί τον κοντινότερο προορισμό με δεκάδες παραλίες. Το Αίγιο είναι μία πανέμορφη πόλη χτισμένη σε τρία επίπεδα. Η Αιγιάλεια έχει πλούτο που δυστυχώς είναι ανεκμετάλλευτος. Με τον σωστό σχεδιασμό όμως η Αιγιάλεια ΜΠΟΡΕΙ και ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ!

 

Αποφάσισα λοιπόν να κατέλθω ως Δημοτικός Σύμβουλος διότι ο συνδυασμός μας αποτελείται από αξιόλογους ανθρώπους. Είμαστε μία δεμένη και δυναμική ομάδα, με όραμα και ενδιαφέρον για τον τόπο μας και είμαστε εκεί γιατί το ΘΕΛΟΥΜΕ. Είμαι πολύ χαρούμενος που είμαι μέλος αυτής της ΟΜΑΔΑΣ. Ο Κώστας Σπηλιόπουλος έχει σχέδιο, είναι γνώστης της διοίκησης, είναι συνεργάσιμος, ειλικρινής, αξιοποιεί την ομάδα, ακούει τους πολίτες και μπορεί να δώσει λύση στα προβλήματά τους. Είναι αυτός που έχει γνώση, σοβαρότητα και σχέδιο που διαμορφώνουν τη δυνατότητα δημιουργίας για όλους και μπορεί να εγγυηθεί την ευημερία και ανάπτυξη της Αιγιάλειας.

 

Στόχος μας είναι ο σωστός σχεδιασμός, η διαμόρφωση ταυτότητας για την Αιγιάλεια, μέσα από την ανάπλαση των πόλεων και των περιοχών της και η ανάδειξη της ιστορικότητας και της φυσικής ομορφιάς τους, θα κάνει την Αιγιάλεια ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ, όχι μόνο για τους επισκέπτες αλλά και για τα παιδιά μας, για τους νέους, στα οποία πρέπει να δείξουμε ότι ο τόπος αυτός έχει όλες τις προδιαγραφές να δραστηριοποιηθούν και να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους.

 

Το σχέδιό μας για την ανάπλαση της παραλίας του Αιγίου για τη σύνδεσή της με την άνω πόλη είναι συγκεκριμένο και ρεαλιστικό.

Αποτυπώνεται αναλυτικά στο χάρτη που βρίσκεται στο πρόγραμμα του συνδυασμού μας. Περιλαμβάνει την Ανάπλαση – Ανάδειξη – Αναβίωση του παραλιακού μετώπου και τη σύνδεση των τριών επιπέδων της πόλης του Αιγίου. Μία διαδρομή που ο πολίτης ή ο επισκέπτης να μπορεί να “Διαβάζει” την ιστορία της πόλης.

Με τον ίδιο τρόπο μπορούν να αναδειχθούν χαρακτηριστικά σημεία (τοπόσημα) και σε άλλες πόλεις και περιοχές της Αιγιάλειας, όπως:

  • Καμάρες: Δημοτικό Μέγαρο.
  • Διακοφτό: Οδοντωτός – Φαράγγι Βουραϊκού.
  • Ακράτα: Ιστορικό κέντρο, Ανάπλαση πλατείας παραλίας Συλιβαινιωτίκων, Λίμνη Τσιβλού, Ύδατα Στυγός.
  • Αιγείρα: Ανάπλαση – Ανάδειξη του Αρχαίου θεάτρου των Αιγών (Το μοναδικό αρχαίο θέατρο στην Ελλάδα που βλέπει θάλασσα), Ανάπλαση πλατείας Αιγείρας.

Ένας από τους αναπτυξιακούς άξονες του Συνδυασμού μας είναι η διαμόρφωση μίας ταυτότητας για την Αιγιάλεια μέσα από την ανάπτυξη των πόλεων, αναβίωση χαρακτηριστικών σημέιων (τοπόσημα) και την ανάδειξη της ιστορικότητας και της φυσικής ομορφιάς τους.